Naslov novice

To je kratek opis novice

Peter Globokar: Ko je podjetje zelo mlado, so vrednotenja zanič – takrat govorimo o ideji!

V Šoli za vlagatelje smo gostili Petra Globokarja, ki zase pravi, da je čudne vrste Slovenec. Rodil se je v Nemčiji, odraščal v Parizu, sedaj pa živi v Londonu. Pravi, da se je veliko naučil v investicijskem bančništvu. Leta 2005 je ustanovil lastno podjetje »Moore and partners«, transatlantsko svetovalno službo s sedežem v San Franciscu, ki je obsegala 60 sodelavcev v zadnjih 15 letih. Poslovanje je obsegalo 25 – 30 transakcij letno v višini med 50 in 150 mio EUR. Večina prometa je bila ustvarjena s prodajo podjetij, ki so bila visoko rastoča podjetja z investitorji tveganega kapitala. Prodajali so strateškim kupcem, ki so lahko podjetja razvijali naprej. Od leta 2015 polovica njegovega dela predstavlja razvijanje transakcij z zrelim kapitalom na področju tehnologij. 


VC-ji, ki dodajo vrednosti in sledijo ter so hkrati uspešni, so na največ 6-ih bordih. 

V svetu tehnologije se dogaja, da imamo eno osebo, ki je podjetnik z idejo, ki rabi investicijo, da jo lahko razvije. Tveganje je zelo veliko. Kdo si upa zaupati temu človeku 1 mio EUR? »Sam investiram v zgodnje zadeve in edini smisel tega je, da se preobrne kapital. Najbolje ga je razpršiti – več manjših deležev v več podjetjih.« Jasno je, da ne morete slediti 20-im podjetjem naenkrat. Koliko investicijam lahko sledite kot posameznik je vprašanje, osebno je prišel do števila 5-6.  VC-ji, ki dodajo vrednosti in sledijo ter so hkrati uspešni, so na največ 6-ih bordih. »Glede na to, da je profil tehnoloških Startup podjetij tvegan, bom investiral v situacijo, če vem, da je zraven mene še nekdo, ki ima več denarja kot jaz. Nikoli ne bom tisti, ki bom moral dati notri zadnji ček. Zelo pomembno je, da delate to v skupini. Nekdo mora vedno začeti. Zelo pomembno je v start up podjetjih razpršiti osnovni kapital.«


Vrednotenje podjetja je umetnost zase in ni nobene formule ali resnice

Plačali boste toliko, kolikor mislite, da morate plačati in čez čas boste prepričani, da ste bolj fleksibilni kar se vrednotenja tiče. Kaj je vrednost podjetja? Po vseh teh letih se še sam sprašuje kako je vrednost skonstruirana.

Metode vrednotenja:

  1. Vse kar ste se naučili v finančnih šolah ne funkcionira. Če greste delati velike modele, celotna vrednost sedi v nekemu faktorju diskonta čez pet let, ki je totalno brez substance. Takoj ko imate 50 procentov vrednosti podjetja v enem faktorju, veste, da to ne bo funkcioniralo.  Edina metodologija, ki jo uporablja je pregled podobnih podjetij na borzi, pretekle transakcije na istih področjih …
  2. Izbira podobnih podjetij je izredno pomembna in tukaj se veliko ljudi zmoti. Človek bolj razmišlja o tem, kar bi rad bil. Ljudje pozabijo pogledat primerljive poslovne modele. Analiza podjetja, ki se ga jemlje kot primerjavo, je zelo pomembna. 
  3. Apliciranje multiplikacij iz prejšnjih transakcij, vsa vrednotenja, ki jih preberete, pridejo iz časopisa. Za večino transakcij ne boste znali narediti lastno analizo in raziskavo. 


Ko je podjetje zelo mlado, so vrednotenja zanič – takrat govorimo o ideji!

Kot investitor v zgodnji fazi podjetja investirate v opcijo, da bo to uspelo. Investicija v Startup podjetje ni kot investicija v delnico. Obstajata 2 parametra: vrednotenje ter vloga prednosti in delnic. Danes ni enega VC-ja v zahodni Evropi, ki bi investiral v podjetje brez likvidacijske preference. Tukaj je stena – meja, čez katero morate splezati, da ste resni kot podjetnik. Angel je v nehvaležnem okolju, ker je smatran kot navadni delničar in ima vedno manj procentov. Če je podjetje uspešno, bo kapital ostal v rokah podjetnikov in Venture kapitalistov. Angel je tisti, ki ostane zadaj. Model angela je, da postane pokupljen s strani ostalih investitorjev – ponudili jim bodo dostojen kapitala. Druga možnost izhoda angela je – na koncu.


Relacija med rastjo in profitom se stabilizira pozno v življenju podjetja

Rast je težko oprijemljiva. Edino rast predstavlja rast vrednosti podjetja in to izhaja iz tega, kakšni so dosežki podjetja. V mladem podjetju ni linearne rasti vrednosti. Podjetje je vredno še 1x toliko, ko ima prvo stranko in 3x toliko ko ima 3 stranke. In to so stopnice, ki angelu povedo, kakšna je vrednost podjetja. Gre za to, kaj so mejniki: končan izdelek, prva prodaja, prvi promet, prva dolgoročna stranka. Gre bolj za dogodke kot pa za finančne dosežke na področju profita. Merjenje profita v visoki rasti je izredno težko. Relacija med rastjo in profitom se stabilizira pozno v življenju podjetja – 3 do 5 let.  Vrednotenje, ki ga skušate ujeti, še ni vezano na številke, ampak skupnost finančne produktivnosti in ogromno drugih faktorjev. 


Ko človek investira v mlado podjetje investira v opcijo

Ko človek investira v mlado podjetje investira v opcijo. » V mojem svetu obstajata 2 izida. Prvi izid procesa je, kjer je nekdo kupil neko podjetje, ki je bilo iskano, ali pač človek naredi transakcijo, kjer razprši informacijo dosti na široko in čaka na kupca. Najbolj uspešne transakcije so tiste, ki imajo samo enega kupca. Če povpraševanja ni, bo cena nizka, če ja pa povpraševanje visoko, bo cena visoka. Bistveno je, da ima podjetje lastno kontrolo nad lastnim »exitom«. 


Če se pogovarjajo z bankirjem in ne vedo kdo bo kupec podjetja, takrat nekaj ne štima

Zdi se mi nerealno, da podjetnik oziroma uprava, ki se pogovarja z bankirjem, nima ideje kdo bi lahko to podjetje sploh kupil. Vedno sem presenečen, da to sploh obstaja. Če se pogovarjajo z bankirjem in še ne vedo kdo bo kupec podjetja, takrat nekaj ne štima. Dejstvo je, da je to moja ocena, tudi jaz imam neke kriterije za izbiro. Če nekdo pride z belim listom papirja in ne ve komu prodaja, mora imeti podjetje res nekaj posebnega, da se odločim, da bom zadevo šel prodajat, drugače je to recept za neuspeh. Največji neuspeh je ko prodamo podjetje za manj kot smo si predstavljali, da se lahko proda. Treba se je zamisliti, kaj se lahko naredi. Lahko se reče CEO-ju da razvije partnerstvo, lahko ga motiš, lahko da ve, da imaš nekaj česar on nima in te bo želel kupiti zato.

Prodajni proces je močen faktor motenja v življenju podjetnika. Če je CEO vpleten, bo mislil samo na to, da se pogovarja s kupci, bankirji, pravniki. Čim se to razprši v podjetju, se bo vodilna ekipa ukvarjala s tem, ne bodo več razmišljali o rasti. Še slabše je, če gre informacija med vsemi zaposlenimi. 



Šolo za vlagatelje financira Slovenski podjetniški sklad, organizirajo pa jo izkušeni vlagatelji tveganega kapitala iz Kluba Poslovni angeli Slovenije in Kikštarterja v sodelovanju s SAŠA inkubatorjem in Katapultom. Več informacij lahko najdete na spletni strani www.solazavlagatelje.si ali linkedin strani: https://www.linkedin.com/company/šola-za-vlagatelje

Vsebinsko podporo za prejemnike finančnih produktov P2, SK75 ali SI-SK sofinancirata Slovenski podjetniški sklad in Evropska unija, in sicer iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Izvaja se na podlagi programa Vsebinska podpora prejemnikov sredstev (MSP) v obdobju od 2018 do 2023 v okviru Operativnega programa za izvajanje evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020.